2010. január 24., vasárnap

Közlekedés

Bár eddig még csak gyalogos szemmel jártam a várost, egyértelműen látszik, hogy a közlekedést nagyon jól oldották meg az osloiak. Rengeteg zebra, sok helyen lámpával, ezek egy részénél átkelési szándékot jelző nyomógomb is van. Minden gyalogoslámpa 3 lámpából áll: felül 2 piros, alatta 1 zöld: lényegében ugyanolyan, mint a közúti lámpa, csak emberkéket tesznek rá. :) (A lámpák LED-esek.) De ami a legfontosabb: minden gyalogoslámpa pittyeg, ha zöldet jelez, és nagyon könnyen meg lehet különböztetni, hogy melyik irányba lehet átkelni! Ha nem látnék is tudnám, mikor lehet lelépni a járdáról biztonságosan. Pesten is van ilyen néhány helyen, de messze nem mindenhol, és előfordult már olyan, hogy fogalmam se lett volna, merről jön a hang. A hangszóró az átkelési irány felé néz, és csak kicsit van fejmagasság fölött (az én fejmagasságom fölött), kb. ennyi a trükk az egészben.

Az autó kevés, ugyanis az átmenő forgalmat a város alá terelik!!! (Ok, meg tudták ezt csinálni Bostonban is, ami egy sokkal nagyobb város, de mégis dicséretre méltó dolog, hogy egy félmilliós lakosságú városban így oldják meg a forgalom elterelését. Bár azt még nem néztem, hogy egyáltalán lenne-e hely körgyűrű építésére :) ) A autósok úgy közlekednek, mint egy átlagos (vagy jobb) kisvárosban, nincs dugó és átengednek a zebrán. Nagyon figyelmesek, lenne mit tanulnunk tőlük!
A tömegközlekedésről még nem nagyon tudok nyilatkozni... Annyit láttam csak, hogy az összes villamos ugyanolyan kék és kicsit furcsa alakú, valamint az összes busz piros. Ránézésre általában 60-70%-os telítettséggel dolgoznak, de lehet, hogy csak rosszkor néztem oda. Egyszer buszoztam, a reptérről először vonattal bejöttem a központi pályaudvarra, és bár ez nincs messze a kolitól, a sok csomag miatt inkább buszra szálltunk. Na akkor tömeg volt. Olyantájt lehetett, amikor munkából hazafelé mennek az emberek, olyan volt a busz, mint a piros 7-es reggel. Csak ott volt még az én 40 kg fölötti pakkom is, de azért befértünk! :) Van itt metro is, de még azt sem láttam...
A vonat nem nagyon tetszett, sok csomaggal nehéz beférni, beszállás után választani kell a lépcsők és a szűk folyosó között. Utána már lesz hely a csomagnak, csak addig kell eljutni valahogy. Ezt leszámítva jók a vonatok is: tiszták, kijelzik és bemondják a következő megállót (bár ez sok helyen már az alapvető dolgokhoz tartozik), a mozdony még egy picit furcsábban sípol, mint az oszták mozdonyok, de azért jó, vicces egérorra van a vonatoknak.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése