2010. május 3., hétfő

Turist i egen by

Tegnap Osloban egész napos múzeumozgatás volt a Turist i egen by (legyél turista a saját városodban) nevű rendezvény keretében. A városházán egy igazán hangzatos megnyitóbeszéd (egy kukkot sem értettem belőle...) és egy kis tolongás után mindenki kapott egy Oslo passt, amivel minden osloi múzeumba ingyenesen be lehetett menni. Sok múzeumban tárlatvezetések is voltak, de hát ugye az is på norsk...

Én régebben már voltam pár múzeumban (Fram, Viking Hajók Múzeuma, Kon-Tiki, Norvég Technikai Múzeum, Nemzeti Galéria, Norvég Néprajzi Múzeum), valamint kihúztam még a listáról az ingyenes múzeumokat (jobb lesz oda akkor menni, mikor nincs tömeg...), és elmentem oda, ami maradt! Így jártam a következő múzeumokban:

Természettudományi Múzeum
Sok kitömött állat, okos dolog ugyan szépen a "nagy családfa" szerint sorba rendezni őket, de mégsem volt az igazi... Sötét volt, nem keltette fel az ember figyelmét, pénzt nem adnék ki érte, de így ingyen jó volt. Kipipálva.


Geológiai Múzeum
A kövek sosem érdekeltek túlzottan, kár, mert ez egy jó kis múzeum. Még egy térkép is volt Oslo környékéről, hogy hol milyen kőzeteket találunk. Volt néhány dínó-csontváz is, olyan "kövek között ezt találtuk" féle... Ez tetszett.



Tengerészeti iskola (Sjømannsskolen) - Ekeberg
A négy múzeumon kívül jártam még a Tengerészeti Iskolánál, az első emeleti teraszán elfogyasztottam 3 ingyen kávét és 2 ingyen répatorta szeletet, miközben élveztem a gyönyörű kilátást a városra és a fjordra. Az épület egyébként 1913-19 között épült A. H. Bjercke és G. Eliassen tervei alapján, romantikus stílusban. Az előcsarnokot Per Krohg freskói díszítik, amit nem vettem észre, mert vak sötét volt bent. Nem baj, úgyis visszamegyek, mert egy közeli domb falain 5000 éves sziklarajzokat lehet látni. (Egyébként, azoknak, akik már jártak itt: ez az az épület, amit láttunk az Operaházból, négy tornya van, és sosem tudtuk, hogy mi a fene ez!)


Akershus Várkastély
Az Akershus erőd kastélyát mutatják itt be. A szokásos dolgok: szépen berendezett szobák, sok szép régi bútor és rengeteg tükör, amik nagyon tetszettek! Az udvarban korhű ruhába öltözött árusok voltak, meg lovagi torna, vagy legalábbis valami hasonló. Nem igazán értettem mit beszélnek, minden norvégul volt, de ha belegondolok, otthon is minden rendezvény magyarul van, úgyhogy egy szavam sem lehet. A kastélyban található VII. Håkon király, Maud királynő, V. Olav király és Märtha trónörökösnő sírja.

Norvég Ellenállási Múzeum
A múzeum az Akershus erődben van, amit a második világháború alatt elfoglaltak a németek (1941-45). Itt a norvégiai eseményeket követhetjük nyomon, és hogy hogyan győzte le a megszállókat a norvég ellenállási mozgalom. Érdekes kiállítás, ajánlom mindenkinek a múzeumot, nekem sajnos nem sok időm volt rá...


Kon-Tiki Múzeum
Itt már jártam ugyan, de az Ellenállási Múzeum után becsatlakozott hozzám néhány osztálytársam, azzal a tervvel, hogy átmegyünk a Norvég Tengerészeti Múzeumba, ami egyébként következő, és egyben utolsó pontja volt a tegnapi tervemnek. Persze elkéstünk. A múzeum délután 4-kor zár, mi kicsit 4 után értünk oda. A Kon-Tiki viszont nyitva volt, így betértünk oda. Nekem ez annyira nem tetszik... Ok, nagyon figyelemre méltó az az út, amit megtettek azzal a tutajjal, de nekem valahogy mégiscsak egy olyan múzeumot jelent, amiben van 2 tutaj. És ennyi.

Több szempontból is jó volt ez a nap. Először is, nagyon szeretek múzeumokba járkálni, így elmehettem pár olyan helyre, ahol még nem voltam, és ha fizetni kéne érte, lehet hogy nem is mentem volna el. Megtudtam pár dolgot, amit eddig nem tudtam: például hogy mi az az épület és hogy milyen jó a teraszán kávézni, hogy milyen sokféle hal és sirály van, hogy vittek fel egy kis norvég zászlócskát a Holdra (és vissza is hozták), hogy egész nagy kastély van az erődben, és hogy barlangrajzok is vannak Osloban - de ezt sajnos csak ma olvastam. Nem baj, van még két hónapom, és addig még a többi múzeumba is el fogok menni!


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése